כינוס ועדת תחבורה בנושא "תחבורה ומגדר"

ועדת תחבורה שהתכנסה ב 20.7.16 עסקה בנושא "תחבורה ומגדר":

תחבורה מגדרית זה נושא שנמצא בחיתוליו ויש להציף אותו כי רוב המשתמשים בתחבורה ציבורית הן משתמשות. בישיבה משותפת של ועדת התחבורה בראשותי והועדה לשיווין מגדרי בראשות חברתי, חברת מועצת העיר גבי לסקי, דנו בנחיצות תכנון תחבורה גם לצרכי נשים. תחבורה ציבורית היא מפתח לשיווין הזדמנויות, מנוע לעצמאות והעצמה וגם תורמת לאיכות הסביבה ואם היא לא זמינה ולא יעילה אז היא מונעת נגישות לעבודה, השכלה ותרבות ו…משאירה את האשה מוגבלת בבית. אז אנחנו בעד השקופות ולכן, לוקחות את המושכות לידיים ומכוונות להיות חוד החנית במהפכה התחבורתית:

 

  • מיטל להבי: האתגר הגדול שלנו הוא להציע ולהגדיר צעדים מעשיים שניתן לבצע כדי להגביר את השיח על הקשר בין תחבורה ומגדר וכדי לשנות את תמונת ההתייחסות לצרכי נשים בתחום. כי כשמתכננים עבור נשים זה טוב יותר עבור כולם: ילדים, נוער, קשישם ובעלי מוגבלויות. אחד הדברים החשובים ביותר לנשים הוא הקישוריות בין אמצעי התחבורה: פיזית (מדרכה, תאורה, רחובות) ותפעולית (תיאום לו"ז בין המפעילים) וכמובן, שילוב טכנולוגיה שתנגיש את המידע ותייעל את השירות.

 

  • גבי לסקי: אני פועלת להכניס את נושא התכנון המגדרי לכל תחומי החיים העירוניים וגם לתחבורה. לצערי לא קיימת מספיק מודעות לעניין ובתחבורה נדרשת מהפכה של ממש. חסר מידע איכותי וכבחנו סקרים שמתבצעים, מצאנו שהם כמותיים ולא מועלות בהם שאלות שמעניינות נשים. , למשל בסיבות על חוסר שביעות רצון שואלים על עניינים טכניים ולא על הצורך בליווי נוסע נוסף (כיסא לילד). ברכבת למשל אין איש צוות זמין אם אני מוטרדת מינית, אין מודעת לצורך של אישה להיות בטוחה. בהעדר נתונים אז גם הטיפול וההתייחסות חסרים ואת זה צריך לשנות.

 

  • אור סרי, רכזת תכנון מגדרי: נשים משתמשות יותר מגברים בתח"צ. גברים נוהגים יותר (70%) ברכב פרטי. יותר מחצי מהנשים ענו שיש סבירות גבוהה שישתמשו בתחבורה ציבורית באופן קבוע אם היא תענה על הצרכים שלהן.

 

  • יעל חסון, מרכז אדווה: יש לשלב נשים בקבלת החלטות בתכנון, להעלות מודעות ציבורית לקשר שבין מגדר ותחבורה ולקדם תעסוקת נשים במקצועות התחבורה. כשאנחנו מדברות על שירותים שיתאימו לנשים אנחנו מדברות על התאמת לוחות הזמנים לפתיחה\סגירה של מסגרות חינוכיות, על סבסוד עלויות לבעלות משרה חלקית ועל הגמשת העלויות כך שיתאימו לנסיעות מרובות ומקוטעות.

 

  • אירית לבהר-גבאי, אגף התנועה: לנסיעה בתחבורה ציבורית יש בעיני הרבה יתרונות (גם מהחוויה האישית של נסיעה עם ילדיי בתח"צ): לא צריך להקשר לרכב, להעמיס ולפרוק עגלות, לחפש חניה, אפשר להיות בקשר עין עם הילדים, לשחק איתם ולטפל בהם. זה מפתח את עצמאותם והכי חשוב הבטיחות עקב חוסר הצורך לחלוקת קשב בין הנהיגה לילדים.

 

  • שרונה הרשקו, מנהלת מינהל בינוי ותשתית: מעצם היותנו אחראים על נושא התנועה התחברנו גם עם נושא במגדר, במיוחד במה שקשור למחלקת מאור. גם נושא טיפול בנגישות (לעגלות ילדים) בטיפולינו והנחיתי את האחראית לנושא להתייחס גם לשיקולים מגדריים.

 

  • צילי בר יוסף, מנהלת היחידה לתכנון אסטרטגי: ההתייחסות לתכנון עירוני חייבת להכיל את כל האוכלוסיות, לא רק נשים אלא גם קשישים, נכים וילדים. קשה לעשות תכנון בנפרד אבל צריך לתת את תשומת הלב המרבית לנושא.

 

לצפייה במצגות שהוצגו בכנס לחצו כאן

 

לצפייה בדיון: