מוניות השירות בחזית המהפכה התחבורתית

אחרי שנים של מאבקים ודיונים, החודש יוצאת לדרך הרפורמה במוניות השירות

מאמר דעה – מיטל להבי/ גלובס 14.8.19

ממש בימים אלו יוצאת לדרך מהפכה תחבורתית וחברתית, שמתחילה בתל-אביב-יפו ותמשיך בכל רחבי הארץ, בדמות הרחבת מערך מוניות השירות. עשרות אשכולות חדשים של קווי מוניות שירות, מנהריה בצפון ועד אילת בדרום, שיספקו פתרון משלים למערך הקיים, וחשוב מכך – ישתלבו בו במקום לעבוד במקביל אליו.

במשך שנים מוניות השירות נתפסו כמו יצור כלאיים שלא היה ברור כיצד להתמודד איתו – זה לא אוטובוס ולא מיניבוס, אין תחנות קבועות, לו"ז או הסדרי תשלום ולא היה ברור האם הן משלימות את האוטובוסים או מתחרות בהן. בשנים האחרונות מספר המפעילים צומצם באופן ניכר, והזיכיון להפעלת השירות עמד בסכנת ביטול מספר פעמים, והוארך שוב ושוב רק לאחר מאבק ציבורי. באופן אישי קידמתי את הנושא הן בוועדת הכלכלה של הכנסת והן בפגישות, הכנת תכניות עבודה והצעות אין ספור למשרד התחבורה עליהן ישבו טובי אנשי המקצוע של עיריית תל-אביב-יפו.

הניסיון מתל-אביב-יפו מלמד שהציבור אוהב את מוניות השירות. זה כלי תחבורה נוח, יעיל וגמיש, המספק פתרון לאזורים מרוחקים שאינם משורתים תמיד על ידי אוטובוסים ופועל גם בסופי שבוע וחגים. אז למה לא לקחת דבר טוב ופשוט לכוון אותו קצת כדי שיהפוך למצוין? שאלה מצוינת שנשאלה שוב ושוב, עד שבשנה החולפת סוף סוף הבשילו הדיונים לכדי מדיניות ואחרי שנים של סטגנציה בתחום, הרפורמה יוצאת לדרך.

המציאות החדשה של מוניות השירות תספק פתרון איכותי ויעיל שיבוא לידי ביטוי בכמה רמות: ראשית, וחשוב מכל, מוניות השירות יהיו מעתה חלק ממערך התחבורה הציבורית כולו. המשמעות היא שניתן יהיה לשלב בין אמצעי תחבורה במעבר חופשי ולראות את המוניות גם באפליקציות זמן אמת, דוגמת Moovit, כדי לתכנן טוב יותר את הנסיעה. זוהי בשורה חברתית חשובה מאין כמותה, משום שהיא תעניק ליותר אנשים אפשרויות נוספת להתניידות בנוסף לאוטובוסים הקיימים.

מעבר לבשורה החברתית, ישנה גם בשורה כלכלית בדמות התשלום באמצעות רב קו ובכרטיס אשראי, מה שיאפשר קבלת הנחות לזכאים, רכישת הסדרי נסיעה ומעבר חופשי בין אמצעי תחבורה, כפי שנהוג כבר שנים באוטובוסים. המוניות החדשות שיתווספו למערך יהיו היברידיות, מה שמעניק יתרון גדול נוסף גם בהיבט הסביבתי של רכב פחות מזהם ופחות רועש.

בשורה מרעננת נוספת הרחבת מספר הקווים שיעבוד בסופי שבוע וחגים. זה לא עוד קו אחד לים או למתחם בילויים, אלא פתרון שלם, הוליסטי ומקיף עם חשיבות חברתית ממעלה ראשונה, שיאפשר לאוכלוסיות שלמות את חופש התנועה בסופי שבוע ללא הצורך ברכב פרטי.

אלו הם בהחלט ניצנים של שינוי תפיסה אמיתי מצד מקבלי ההחלטות במשרד התחבורה. ההבנה כי לא נוכל עוד לקדש את הרכב הפרטי, ואם חפצי חיים אנחנו נהיה חייבים להסיט תשומות לתחבורה הציבורית, מתחילה לחלחל גם לאחראים על הקצאת המשאבים, שאט אט מטים את הספינה לכיוון הנכון.

שלושת הקווים שיחלו לפעול החודש במתכונת החדשה (5, 4 וקו חדש – 2) הם הסנונית הראשונה שמבשרת את המהפכה שבדרך. לאחר שנמצא הפתרון לשיטת התפעול, לשילוב המוניות במערך התחבורה הציבורית ולהפעלה בסופי שבוע, האתגר הגדול יהיה כעת לשמור על היקף ביקושים גבוה שיוכיח כי ניתן להפעיל קווי תחבורה ציבורית איכותיים בעלויות סבירות ולספק שירות יעיל לציבור. אין לי ספק שהמציאות תוכיח שזה אפשרי מהר מכפי שנוכל לדמיין.

לקריאת המאמר בגלובס: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001297130