קסדה בראש בטוח: כללי הסדרה חדשים לכלים השיתופיים

עיריית תל אביב-יפו פעלה ופועלת לקידום תחבורה בטוחה ויעילה בעיר כיעד אסטרטגי ראשון במעלה ומעודדת הליכה ברגל, שימוש בכלי רכב אלטרנטיביים ונסיעה בתחבורה ציבורית ושיתופית על חשבון הרכב הפרטי. כיום מעל 10% מהנסיעות בעיר מבוצעות בכלים זעירים אישיים, שמסייעים בצמצום הגודש בעיר. בנוסף פועלים כ-8,000 קורקינטים חשמליים ואופניים שיתופיים.

 באוגוסט 2019 החלה העירייה בפיילוט להסדרת הצבתם של כלים זעירים שיתופיים המוצעים להשכרה במרחב הציבורי. קבלת היתר להצבת הכלים במרחב הציבורי הוכפפה למספר תנאים ומגבלות: זמינות בכל רחבי העיר, שמירה על הסדר במרחב הציבורי, אזורי שירות מועדפים, הגבלת מספרם המרבי של הכלים, אזורים מוגבלי חניה, העברת מידע שוטף לעירייה, מניעת שימוש בקרב קטינים, איסור חניה בקרבת מוסדות חינוך, הפעלת מוקד שירות, נטרול האזעקה בלילה וקיום ביטוח מספק.

 לקראת שנת 2020 החליטה העירייה להמשיך בפיילוט תוך קביעת תנאים ומגבלות נוספים, על בסיס בחינת הממצאים והפקת לקחים מתקופת ההפעלה הראשונית והתייעצות עם הגורמים האחראים על שמירה על הבטיחות בדרכים. מטרת הכללים הנוספים היא להקטין את ההשפעות השליליות של השימוש בכלים הזעירים השיתופיים במרחב הציבורי, הן בהיבטים של בטיחות בדרכים והן בהיבטים של סדר ציבורי, כאשר המשימה העיקרית היא מיגור התופעה של רכיבה אסורה במדרכה. שכלול התנאים והמגבלות

ההסדרה שמקדמת עיריית תל אביב-יפו היא מהמתקדמות והמקיפות בעולם, ומהווה דוגמא לעיריות אחרות בעולם שביקשו ללמוד ממנה וליישם בתחומן.

 להלן הכללים הנוספים בהיתר להצבת כלים זעירים במרחב הציבורי שייכנסו לתוקף בשנת 2020: 

קסדה

עיריית תל אביב-יפו מכירה בחשיבות חבישת קסדה כחוק, לטובת שמירה על בטיחות הרוכבים והקטנת הסיכוי לפגיעה קשה בתאונות. בעקבות עבודת מחקר והתייעצות עם גורמים רלוונטיים, החליטה העירייה באופן תקדימי בעולם להטיל על בעלי היתר חובה לספק קסדה, באמצעות חיבורה לכל כלי חשמלי, שתהיה נגישה למשתמש. מדובר במהלך מורכב ברמה התפעולית ובהתאם לכך נקבע לוח הזמנים לדרישה זו- עד 15 ביוני 2020. בד בבד עם הוספת התנאי האמור ביקשה העירייה לקבל סמכות אכיפה בגין עבירה של רכיבה ללא קסדה ואנו מקווים שהנושא יוסדר עם הקמת ממשלה.

אזורים מוגבלי נסיעה

באזורים מוטי הליכה ברגל, תימנע נסיעת כלים חשמליים באופן אפליקטיבי ואלקטרוני, כלומר בעל ההיתר יוודא כיבוי אוטומטי של הכלי בכניסה לאזור המוגדר כמוגבל נסיעה – החל מ-1 בפברואר 2020. לדוגמה- איסור נסיעה במשטח העץ בנמל תל אביב

אזורים ממותני תנועה

באזורים שבהם זיהתה העירייה חיכוך רב עם הולכי הרגל, תוגבל מהירות נסיעת הכלים החשמליים ל-15 קמ"ש. כלומר, הכלים ייאטו באופן אוטומטי את קצב הנסיעה. החל מ-1 בפברואר 2020. לדוגמה- שביל האופניים בטיילת בחוף גורדון

מספרי זיהוי

בעלי היתר נדרשו להתקין מספר זיהוי לכל הכלים אשר נמצאים במרחב הציבורי בעיר. בנוסף, ועל מנת למגר את תופעת הרכיבה על המדרכות, תאפשר העירייה לציבור הרחב לצלם באמצעות אפליקציית 106 כלים שיתופיים אשר נוסעים על המדרכות ולשלוח את התמונה, בצירוף נקודת ציון גאוגרפית וחתימת זמן למוקד העירוני. התמונות בצירוף המידע הרלוונטי יועבר בתוך 24 שעות לבעל ההיתר הזמני שהכלי שלו נמצא נוסע על המדרכה. העירייה תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה לתפיסה וסילוק כלים שיתופיים אשר ימצאו ללא מספר זיהוי ברחבי העיר החל מ-1 בינואר 2020.

אזורים מוגבלי חניה

העירייה מרחיבה את האזורים בהם אסורה חניית כלים זעירים מחוץ לתאי חניה ייעודיים שנקבעו לטובת העניין. בנוסף לכ-220 תאי החנייה הייעודיים שסומנו ברובע 3, סומנו עוד כ-180 תאי חנייה ברובע 5 (דרומית לבוגרשוב). באזורים אלו לא תתאפשר סיום נסיעה ונעילת הכלים מחוץ לתאים. כמו כן, בימים אלה העירייה פועלת לסמן תאים ברובעים נוספים בעיר, כמו גם בתחנות הרכבת. החל מ-1 בינואר 2020.

חיוב מחזור סוללות

העירייה דורשת מבעלי היתר למחזר את הסוללות של כלים שיצאו משימוש, וזאת על מנת למנוע השלכה אסורה של סוללות לפחים רגילים ולהקטין את ההשפעה האקולוגית השלילית של הכלים. החל מ-1 באפריל 2020.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב- יפו ומחזיקת תיק התחבורה:

"על פי נתוני בית החולים "איכילוב", ב-15% מהתאונות מדובר בפגיעות ראש שניתן למנוע אותן אם הרוכבים יחבשו קסדות. חיוב החברות להצמיד קסדה לכל כלי חשמלי שיתופי נועד להבטיח שכל רוכב, גם מזדמן, שעולה על הכלי השיתופי ירכב עם ההגנה הדרושה על ראשו ועל פי החוק. כידוע, על אף שהחוק מחייב כיום חבישת קסדה, ישנם רבים שרוכבים על כלים שיתופיים ללא קסדה, ואנו סבורים כי ההתייחסות לכלים השיתופיים צריכה להיות דומה לרכבים בהשכרה, כלומר עליהם להיות מצוידים בכל האמצעים על פי החוק. 

הנחיה זו מצטרפת לשורה ארוכה של תנאים שהכתבנו לטובת הסדרת השימוש בכלים חשמליים שיתופיים במרחב הציבורי, וכבר בינואר הקרוב יוצמדו מספרי רישוי לכל הכלים השיתופיים ותחל לפעול יחידת אכיפה ייעודית. יחד עם זאת נדרשת הסדרה גם של הכלים החשמליים הפרטיים, שתלויה בחקיקה או תקנות ארציות וכל זמן שאנו מצויים בתקופת ממשלת מעבר ועם כנסת לא מתפקדת – אנו בעיריית תל אביב יפו מכתיבים תנאים כמיטב יכולתנו במסגרת היתרי ההפעלה שאנו מאשרים בעיר".

מעריב, 16.12.19

קטעי עיתונות

ויינט: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5643640,00.html

וואלה: https://news.walla.co.il/item/3329762

ישראל היום: https://www.israelhayom.co.il/article/716039

מעריב: https://www.maariv.co.il/news/israel/Article-735581

דה מרקר: https://www.themarker.com/dynamo/cars/1.8275570

גלובס: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001311163