פוליטיקה: כל הסיבות בעד פרישה מהקואליציה/ מאמרה של מיטל להבי

02.04.2009

כפי שפורסם בשבוע שעבר, הנהלת הסניף של מרצ בתל אביב החליטה לפרוש מן הקואליציה העירונית. הקריאה לפרישה מן הקואליציה צמחה מלמטה. החלטת הסניף התקבלה ברוב מוחץ של 19 קולות אל מול 5 בעד הפרישה והיא מהווה עדות ברורה להסכמה הרחבה של החברים. יש שיבקרו את ההחלטה, יש שיתמהו על עיתוי הפרישה, אך החלטה זו של הסניף היא החלטה מהותית ועקרונית, אשר רואה לנגד עיניה את טובת העיר ותושביה.

איננו יכולים לשבת בחיבוק ידיים כאשר רווחתן וזכויותיהן של אוכלוסיות מוחלשות נרמסות לנגד עינינו. אין אנו יכולים לקרוא להעצמתם של אזרחים ותושבים מעל דפי עלונים של המפלגה ובו בזמן להכשיר מתוך הקואליציה העירונית מדיניות תכנונית ונדל"נית הנוגדת עקרונות של צדק חברתי וסביבתי, ואשר עשתה קפיצת מדרגה בשנה האחרונה בשל סוף הקדנציה הממשמש ובא – כפי שהתבטא בפינויו הברוטאלי של כפר שלם.

ביפו אנו עדים לתהליך מוגבר של טיהורה הכלכלי מערבייהּ, תהליך אשר הולך וצובר תאוצה ככל שהערכים הכלכליים ביפו עולים, כי ככה קובעים כוחות השוק בסיועה של העירייה. מפלגת מרצ, שחרתה על דגלה את עקרון הדו-קיום, אינה יכולה להיות מזוהה עם מדיניות עירונית דורסנית שכזו כלפי אוכלוסיה אותה אנו רואים כשותפה לדרך.

 הקואליציה העירונית מקדמת הפרטה לא מאוזנת של נכסים ציבוריים. לא קיימת מדיניות הרואה לנגד עיניה פיתוח מקיים של העיר, אין שום קידוש של המימד האנושי של העיר או של מרחב המחיה בקרבה. טיילת נוספת מתוכננת לנגוס עוד ברצועת החוף, וברקע עוד מגדל שיהווה חסם בין תושבי העיר לבין הים. אל לנו לתת יד לסחר-מכר של משאבי טבע, אל לנו לסייע למדיניות של הכשרת מגדלי יוקרה לאלפיון העליון על חשבון טובת הכלל. מדובר במדיניות מוצהרת של העירייה ושל העומד בראשה, ללא שום עכבות או ביקורת עצמית.

הקואליציה העירונית אינה מעוניינת לאפשר ביקורת מחוץ, גם במחיר אי כיבוד עקרונותיה הדמוקרטיים של תקינות שלטונית. את ישיבת מועצת העירייה לפני חודש, שעניינה היה אישור תקציב 2008, החליטה העירייה לסגור למי שאיננו עיתונאי או חבר מועצה ותושבי העיר שרצו להיכנס עברו תהליכי מיון בקריטריונים בלתי ברורים. מדובר בפגיעה חמורה בעקרון פומביות הדיון ולא בפעם הראשונה. ביקורת ציבורית של תושבים בעקבות מהלך זה הגיעה עד ללשכת שר הפנים דרך מכתבו של אורי מייזלמן, תושב העיר תל אביב מזה 6 שנים, בו קרא "לבחון את הפגיעה החמורה בשלטון החוק, שהפך, כך נראה, לעניין שבשגרה עבור עיריית תל אביב ועבור העומד בראשה". אין זה ראוי למפלגה אשר מקדשת את טוהר המידות השלטוני ואת עקרון שיתוף הציבור להיות חלק ממנגנון אשר פוגע בעקרונות אלו באופן שרירותי.

מה לנו ולהכשרת מהלכים אשר עומדים בניגוד גמור לחזוננו, מהלכים אשר הולכים ומקצינים באופן ברור ככל שהקדנציה מתקרבת לסיומה? עד עתה ניסינו לשמש כבלם למדיניות ההרסנית של ראש העיר אשר הגיעה אל שיאה בהעברת התקציב ל-2008. משהועבר התקציב האחרון לפני הבחירות, אין למרצ שום סיבה להישאר בקואליציה. משמעותה של הישארות בקואליציה היא מילוי תפקיד פקידות עבור ראש העיר ולשמש כחותמת גומי בלבד. הגיעה העת להפוך את השנה האחרונה של הקדנציה למשמעותית עבור תושבי העיר אותם אנו  מייצגים, ולהוציא את העקרונות אותם חרטנו על דגלנו מן הכוח אל הפועל.

הכותבת היא יו"ר סיעת מרצ במועצת העיר ת"א –יפו ויו"ר הוועדה לאיכות הסביבה בעירייה