דיור בר השגה: למי,מתי ואיך

עוד בשנת 2006 ראיתי חובה לעצמי כנבחרת ציבור לודא שבני העיר אינם נדחקים החוצה. בעיני זו זכות בסיסית להמשיך להתגורר בעיר בה נולדת, בקרבת חברים משפחה ובסביבה המוכרת. ולגור משמעו לגור בכבוד וברמת חיים נאותה לבודדים ולמשפחות. כמובן שהצעירים האיכותיים המגיעים לכאן מכל הארץ רק מעשירים את העיר ומשבחים אותה ורוצה אני לקבל אותם בעיר כשווים.

תל אביב יפו משנה את פניה ובתוך כך הופכת להיות מנוכרת לילדיה. הבניה החדשה יקרה ופונה לפלח חברתי מצומצם ולא תמיד מבני העיר או אפילו הארץ. על שאר הדיור מתחרים צעירי העיר ובניה יחד עם צעירים רבים מהארץ שתל אביב יפו מציעה להם עולם עניין רחב ומגוון תעסוקתי כמו שרק העיר הזו יודעת להציע. בתנאים של היצע מוגבל וביקוש עצום מאמירים המחירים ואינם ברי השגה עוד לרבים, בודדים זוגות ומשפחות.

לאורך החומש האחרון עסקתי יחד עם חברי בסיעה בקידום הרעיון של דיור בר השגה. בשנה האחרונה החלה התקדמות אמיתית עם אישור הקריטריונים לזכאות לדיור בר השגהבעיריית תל אביב יפו. המחאה החברתית של הקיץ האחרון האיצה את העיסוק בנושא וכיום גם הכנסת דנה בנושא – אם כי ללא התקדמות ופריצת הדרך נראית רחוקה מתמיד.

היעדים אותם שמנו לעצמנו בסיעה לקדם השנה הם שניים: מציאת פתרונות יצירתיים ואיכותיים להיצע הדיור בעיר ועיגון המושג זכויות בניה מיוחדות עבור דיור בר השגה.

כדי להגדיל את היצע הדיור אני פועלת יחד עם חברי לקואליציה דורון ספיר – יו"ר הועדה המקומית לתכנון ובניה כדי להגדיר מרתפים כברי דיור. לשם כך בכוונתנו להביא לאישור הועדה המקומית סט של קריטריונים אשר בעזרתם ניתן לאתר מרתפים בעלי אוורור ותאורה הולמים כמו גם גודל מינימאלי חדרי שירותים ומטבח, ולהכניסם לשוק הדירות לצעירים.

בנוגע לדיור בר השגה אני משתתפת בדיוני הועדה בכנסת כדי לוודא שדיור בר השגה יכלול מגוון של יחידות דיור אשר יתנו מענה גם למשפחות. משום כך אני עומדת על כך שלא יגדירו רק דירות קטנות ו/או להשכרה כ"דיור בר השגה" אלא גם מוזלות ובקריטריונים מתאימים למעמד היצרני של המדינה. (להבדיל מדיור ציבורי שנועד לשירותי רווחה).

המשותף לשני מהלכים אלו הוא שהדיון אינו נסוב סביב ה׳״למה״ (דיור בר השגה)? אלא סביב ה״איך״. מצב זה נוטע בי אופטימיות   ואני מקווה כי דור המחאה לא יצטרך לחכות זמן ארוך מדי כדי לראות שינוי בשוק הדיור והפיכת הדיור למוצר שאינו רחוק מהישג ידם של צעירים ומשפחות מהמעמד הבינוני.

לכתבות בנושא:

MARTEFIM hasagaknesset