מפגש תושבים בנושא זיהום אוויר ברחוב אלנבי

ביום 16-9-2015 התקיים ביוזמת עיריית תל-אביב דיון עומק אסטרטגי בנושא טיפול בזיהום אויר של רחוב אלנבי. בדיון השתתפו נבחרי ציבור, אנשי המנגנון המקצועי מטעם העירייה, נציגי חברת דן ומשרדי ממשלה ונציגי חברות המוניות . כמו כן הוזמנו והשתתפו נציגי תושבים מטעם "להציל את אלנבי" ועמותות נוספות הפועלות למען תחבורה ציבורית והפחתת זיהום אויר. בדיון התקבלו החלטות לטווח קצר וארוך. להלן סיכום הדיון וסרט קצר המתאר את מהלך הדיון.
הדברים של מיטל להבי סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה בסיכום המפגש:
חשוב להזכיר בהקשר זה שהעירייה נענתה בעבר לדרישת המשרד להגנת הסביבה וכתבה תכנית לצמצום זיהום אוויר- אמרנו מה אנחנו רוצים מבחינת סוג האוטובוסים, המוניות, אזורים מוגבלים לדיזל וכו'. היועצים ייעצו, כתבו תכנית וקיבלו תשלום ובסוף מ. התחבורה פסל את התכנית.
המון דברים בתחום העירוני אינם בסמכויותינו למשל איננו יכולים לקבוע מה ייסע בשטח העיר שלנו. יחד עם זאת לעמדתי איננו יכולים להתנער מהאחריות שלנו לתושבים, לאיכות חייהם ולאיכות האוויר בעיר.
המשבר שיוצרת כיום הרכבת הקלה ברחבי העיר הוא הזדמנות לשינוי. כבר כיום אנו מרגישים את האופן בו שיתוף הפעולה עם מ. התחבורה מתהדק ומשתפר. אני מקווה גם כי השר יאשר את הקמת רשויות התחבורה המטרופוליניות ובכך יאפשר לרשויות המקומיות לקבל יותר סמכויות לניהול תנועה ותחבורה מתוך ראייה
מטרופולינית רחבה. רחוב אלנבי מוכיח לנו ללא ספק כי הזיהום יכול להגיע גם מתחבורה ציבורית ולא רקמפרטית.
הזיהום בתל אביב יפו בכלל הוא רק מתחבורה, וזיהום האוויר באלנבי הוא כמעט אך ורק מתח"צ, על כן הפתרון הוא לשלב ידיים עם מ. התחבורה.
סיכום והחלטות על משימות
1. מיטל להבי מבקשת לקבל נתונים מדויקים יותר על הקווים, מספר הנוסעים, התדירות וכן נתוני לפיו לנתח התח"צ באלנבי לעומק – באחריות מיכל מילר לרכז הנתונים (כולל מדן, on board סקרי עדליא ומשרד התחבורה)
2. חברת דן רוכשת 125 אוטובוסים חדשים, יש לקבל נתונים על הקווים להם הם מיועדים ולפעול להתאמת הפריסה לצורכים העירוניים ולצורך הפרטני בהפחתת הזיהום באלנבי + בדיקה מול חברת דן כיצד ניתן לסייע לטובת קידום יבוא אוטובוסים חשמליים בהיקף משמעותי – בתיאום עם מתכנני התנועה של חברת דן וכן ע"י הח"מ מול הנהלת דן
3. בדיקה של תזמון הרמזורים באלנבי – ע"י אגף תנועה ואגף הבקרה – באחריות גב' עדה שוורץ
4. בדיקת שירות התח"צ בשכונת לב העיר, בדגש על רחוב אלנבי, זאת בשיתוף הפרויקט הקיים של נתיבי איילון – העדפת אזור אלנבי בסדר העבודה הקיים כיום – ע"י מיכל מילר
5. הכנסת מערכת ניטור אוויר וניטור רעש לאלנבי לחורף 2015 – באחריות הרשות לאיכות הסביבה יוסף באזיס ובסיוע נטע דונחין
6. יקבעו ישיבות המשך עם התושבים בתדירות של לפחות פעם בחודשיים והישיבה הבאה תתייחס גם לחזון הרחוב.
כמו כן נקבע עי הדיון הקרוב יתקיים בחודש נובמבר 2015

למידע נוסף וסרטים מהמפגש באתר "להציל את אלנבי" – לחצו כאן 

לצפייה בסרטון:

לסיכום המלא לחצו כאן