הצעה לסדר: התמודדות עם זיהום האוויר מתחבורה בעיר

במועצת העיר (יולי 2016), העליתי הצעה לסדר, להתמודדות עם זיהום האוויר מתחבורה בעיר, כדי למנוע את המופע העתידי של אנשים מסתובבים עם מגיני נשימה על הפה. כעירייה מובילה יש לנו תכנית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה אבל רק חלקה הקטן אושר ע"י הממשלה ליישום וכדי שהדברים לא יתקדמו בקצב הצב הממשלתי נדרשת מדיניות, החלטה ודחיפה עירונית. עלינו להוביל מעבר מהנעה מבוססת דלקים להנעה בחשמל וגז ולהכין את התשתיות כדי לקלוט את הטכנולוגיות העתידיות ולעמוד בחזית השינוי. ואכן, המועצה אישרה את ההצעה שתקודם בסיוע משנה למנכ"ל העירייה, יחד עם מינהל בינוי ותשתיות ומינהל ההנדסה ותידון בהנהלה.

 

 

הצעה לסדר / מיטל להבי:

 תשתיות שלובות להפחתת זיהום אוויר מתחבורה

 

מדינת ישראל הולכת ומצטופפת בעיקר באזורי הביקוש אשר במטרופולינים הגדולים ותל אביב-יפו בראשם. ציפוף הדיור והתעסוקה גורם לעומס תחבורתי הולך וגובר שמהווה מקור מרכזי לזיהום אויר ורעש ופוגע בסביבת ובאיכות החיים של התושבים.
על פי נתוני ה-OECD,  כ-2500 ישראלים מתים מדי שנה כתוצאה מזיהום אוויר, רובו מתחבורה – כמעט פי 7 מהתמותה כתוצאה מתאונות דרכים.
זיהום האוויר גם עולה לנו הרבה כסף – למעלה מ-7 מיליארד דולר בשנה – כ-3.3% מהתל"ג וזאת בנוסף לעלויות הנוספות של הפקקים באובדן שעות עבודה למשק, תאונות דרכים ואובדן חיי אדם.

למרות השיפור העקבי בתקני הפליטה של כלי רכב שהם לכאורה פחות מזהמים, סך כל הזיהום נמצא במגמת עלייה מתמדת כתוצאה מעלייה בכמות כלי הרכב. הכנסות המדינה ממיסוי על רכב וחלפים יכולות ללמד אותנו על הגידול הפראי בהיקף השימוש ברכב הפרטי: בשנת 2014 הכנסות המדינה ממיסוי רכב עמדו על כחצי מיליארד שקלים, בשנת 2015 הנתון הזה קפץ לכ1.1 מיליארד שקלים. גידול של 124%!

בתל אביב-יפו עיקר הזיהום מקורו בתחבורה וזאת בעקבות ההצלחה שלנו בהוצאת תעשיות מזהמות מהעיר ובהחלת קריטריונים מחמירים לפעילות "לאו-טק" בעיר. גם העקרונות לבניה ירוקה שמוחלים על כל פרוייקט בנייה בעיר מסייעים לצמצום פליטות שמקורם בבנייה ולכן, הנושא המרכזי שאיתו אנו צריכים להתמודד הוא זיהום האוויר  מתחבורה.

אנחנו עושים לא מעט בתחום, החל מהתכנית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה שאושרה במועצת העיר ועד פרויקטים נקודתיים רבים: התל-אופן שהביא להסטת 16% מהנסועה לרכיבה, מערך שיתוף הרכבים העתידי שינתק את התלות בבעלות על רכב, החלפה של משאיות האשפה הישנות (שעליהם נאמר לאחרונה שהן מזהמות במיוחד) ברכבים מתקדמים ועוד.

אבל כל זה לא מספיק. כדי באמת לצמצם את זיהום האוויר והרעש מתחבורה עלינו גם למנוע כניסת רכבי דיזל לעיר ולחייב באגרת גודש – אבל אלו הצעות שלא אושרו לנו ע"י משרד התחבורה לביצוע.  למעשה רוב העשייה אמורה להיות ממשלתית אבל אם נרשה לעצמינו לחכות לממשלה חיי התושבים והמבקרים בעיר שלנו יהפכו לסיוט והמראה של אנשים עם מסכת מגן נשימתית יהפוך להיות נפוץ כמו בסין.

לאור היותנו עיר מרכזית בישראל ולאור מעמדו של ראש העיר כיו"ר פורום ה15 יש לנו את היכולת להוביל ואת האחריות לחשוב, לדחוף וליישם למען תושבינו.
לכן, אם העתיד של התחבורה הוא מעבר מתשתית הנעה מבוססת דלקים לתשתית מבוססת חשמל וגז אז למרות החסמים הרגולטוריים והסבך הבירוקרטי – עלינו להוביל את התהליך הזה. כדי שהדברים לא יתקדמו בקצב הצב הממשלתי נדרשת מדיניות, החלטה ודחיפה עירונית.

על מנת לעבור להנעה ירוקה ולתחליפי דלקים-  יש לפרוס רשת תשתיות לאספקת גז ולהטענת חשמל שתאפשר מעבר מהיר של תחבורה ציבורית ורכב כבד להנעה חלופית ושל ציי רכב וכלי רכב פרטיים להנעה ירוקה וכן, להטמיע שירותי רכב שיתופי חשמלי במרחב הציבורי. במקביל, יש לפעול לחשמול הנעת הרכבת ולשחרורינו מהדיזל הקטלני.

למשל – פרויקט שירות קטנועים חשמליים שיתופיים, בדומה למודל תל-אופן, תקוע בגלל חוסר היכולת לפתוח עמדות חשמל במרחב הציבורי והקשיים הבירוקרטיים מול חברת החשמל ורשות החשמל.

דוגמה נוספת היא שיתוף הפעולה שלנו עם "דן" להחלפת האוטובוסים בקו 4 לאוטובוסים חשמליים – האוטובוס הראשון כבר חונה באשדוד, הבאים בתור כבר בדרך, אבל אין עמדות טעינה במסופים ולכן אי אפשר להפעיל את הכלים.

כמו כן, פרויקט שיתוף הרכבים העירוני מבוסס על רכבים ממונעים בדלק, מבלי לעכב אותו עלינו לפעול במקביל לשילוב של רכבים חשמליים – בהיקף של כ-20% מסך הרכבים הכללי בפרויקט ואפשר לעשות זאת גם באמצעות קולות קוראים ממשלתיים ובינלאומיים.

במבט לעתיד כבר ברור לכולנו שהתחבורה עוברת להיות חשמלית ואוטונומית וכבירת הסטרט-אפ של ישראל, אנו צריכים להכין את התשתיות כדי לקלוט את הטכנולוגיות ולעמוד בחזית השינוי.

אני מבקשת שהעירייה שלנו תעמוד בראש חיל החלוץ באמצעות צוות עבודה שיורכב מהמשנה למנכ"ל העירייה ומנהלת מינהל בינוי ותשתית ושאת מסקנותיו יביא לוועדה משותפת של בינוי ותשתית ותפעול.