כינוס ועדת תחבורה בנושא "מוניות שירות"

לקראת הדיונים המתוכננים בכנסת, כינסתי במסגרת ועדת התחבורה גורמים בעלי עניין והשפעה בעיצוב עתידו של ענף מוניות השירות בישראל, לרבות ראש עיריית ת"א-יפו רון חולדאי  יו"ר ועדת הכלכלה  בכנסת – ח"כ איתן כבל, יו"ר תת הועדה לתחבורה ציבורית בכנסת  – ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה לתחבורה בת קיימא – ח"כ תמר זנדברג וח"כ נורית קורן חברת וועדת הכלכלה מטעם הקואליציה ביחד עם  נציגי ארגוני תחבורה ציבורית, מפעילי מוניות השירות ותושבים, לטובת סקירת המצב הקשה בענף וחשיבה משותפת על פתרונות שיבטיחו את התפתחותו והתאמתו לשנים הבאות.

כידוע, בשנת 2006 הקפיא משרד התחבורה את הפעילות בענף מוניות השירות  ויחד עם אי הכללתן ב"רב-קו" וברפורמת התעריפים הענף נפגע קשות, קווים רבים נסגרו וחלה ירידה חדה ברווחיות של הקווים הפעילים. משום כך, הרפורמה המתוכננת היא קריטית ובכוחה לקבור או לשדרג  את השירות החיוני הזה באמצעות תכנון נכון לפתיחת קווים ואשכולות חדשים ושדרוג הרכבים והטכנולוגיה של מוניות השירות.

מיטל להבי: "מוניות השירות מיובשות ע"י משרד התחבורה, כבר למעלה מעשור בתבנית שאינה מתאימה למציאות שבה מבקשים מהציבור לצמצם את השימוש ברכב פרטי ולהתנייד באמצעים חלופיים. הייבוש והשיהוי יביאו בסופו של יום  לדעיכה של הענף ואפילו לחיסולו. מוניות השירות אהובות בעיר ואין תל אביבי אחד שחושב שהם מיותרים או שניתן לוותר עליהם. להיפך, הציבור מבקש להרחיב את השירות לאזורים נוספים כדי לקבל בכל השכונות אפשרות להתניידות בעיר ללא הפסקה  24/7. אני מצפה מהממשלה להסדיר את הענף ברפורמה אמיתית ולא במחטף דרך חוק ההסדרים. זו הזדמנות לממשלה לראות באמת את ה"שקופים"  ולשם שינוי, לסייע להם באמת להגיע למחוז חפצם, במחיר בר-השגה".

בדיון העליתי הצעות אופרטיביות לשיקום הענף ובהן: הכללת מוניות השירות ב"רב קו", הארכת תקופת המעבר לבעלי הרישיונות הפעילים לתקופה של 3 שנים והארכת רישיון הקווים הפועלים על קווי מתע"ן עד להפעלת הרק"ל וזאת, במקביל לקידומה של רפורמה והוצאת קווים חדשים למכרזים.   כמו כן,  הוצאת הרפורמה מחוק ההסדרים וקידומה בוועדות הכנסת בשיתוף בעלי-עניין, הרחבת פריסת הקווים על בסיס סקר ביקושים, בניית אשכולות הפעלה בשיטה שתחבר קווים חזקים ל"חלשים" על מנת להבטיח את הפעילות גם באזורים עם ביקוש דליל, בחינת האפשרות להפעלת מוניות שירות במודל שיתופי ועוד. למצגת המלאה שהכנתי בנושא לחצו כאן 

ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת: ״עיריית ת״א תקבל ממני את כל הרוח הגבית האפשרית כדי לפתח ולשדרג את ענף התחבורה. מוניות שירות זה כלי נוסף במארג הנרחב של מתן שירות לציבור וחשוב שיפסיקו להסתכל על זה כמשהו בפני עצמו״.

 ח"כ דב חנין, יו"ר הועדה לתחבורה ציבורית בכנסת: "הגיע הזמן שגם הממשלה תבין שמוניות השירות הן חלק מרכזי ממהפכת התחבורה הציבורית שדרושה לנו כאן.  מוניות שירות הן אמצעי גמיש ומותאם ביקושים. לא במקרה הציבור מצביע ברגליים ומרבה להשתמש בהן למרות שאינן זוכות לסבסוד ואפילו אינן משולבות ברב קו. מקומם שבמקום לעודד הרחבה של רשת מוניות השירות הממשלה ממשיכה להפלות אותן לרעה ולהילחם בהן".

ח"כ תמר זנדברג, יו"ר השדולה לתחבורה בת קיימא: "מוניות שירות זה פתרון תחבורתי משלים חשוב בטח במציאות שבה התחבורה הציבורית רחוקה מלהיות מושלמת. היתרון המרכזי שלהן הוא שהן פועלות בשבת  במסגרת הסטטוס קוו על התוואי של הקווים הרגילים ולכן נחוצות כמו אויר לנשימה. המדיניות הנוכחית של משרד התחבורה רואה בהן בן חורג ומייבשת אותן לאט לאט עד שיש סכנה ממשית לשירות החיוני הזה, ואת זה צריך בכוחות משותפים למנוע".

ח"כ נורית קורן, חברת ועדת הכלכלה מטעם הקואליציה: "יש להוציא את נושא הרפורמה בתחבורה הציבורית מחוק ההסדרים ולדון בכך בנפרד. יש לפעול למען קורלציה בין הרכבת הכבדה, הרכבת הקלה, ומוניות השירות על מנת לשרת את הציבור ולא לגרום לכך שענף מוניות השירות יקרוס כתוצאה מהרפורמה בתחבורה הציבורית המתוכננת"

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "יש חשיבות להבנה של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל כי עידן הרכב הפרטי עבר ויש צורך דחוף בהשקעה בתחבורה הציבורית. לא יעזור להוקיע ראשי ערים על היעדר נת"צ בעירם בעוד שבדרכים הבינעירוניות לא מוכנים להתמודד עם לחצים ולהקצות נתיב קיים לתחבורה הציבורית. זהו אינו עניין תל אביבי, אלא עניין ארצי או לכל הפחות מטרופוליני. אילו במטרופולין הייתה רשות אחת לניהול התחבורה, לא היה צורך לדבר בנפרד על מוניות שירות שכן כל אמצעי התחבורה היו מנוהלים בצורה אינטגרטיבית ויעילה שאינה מייצרת תחרות כפי שקורה היום".

לצפייה במצגת לחצו כאן

לצפייה בדיון: