ועדת תחבורה בנושא תחבורה ציבורית לשכונות בעיר

לפני כחצי שנה יצאנו העירייה, משרד התחבורה, התושבים, ארגוני התחבורה הציבורית והמפעילים במטרה לייצר שיח משותף בו כל השחקנים שואפים לשירות תח"צ טוב יותר. התחלנו את העבודה ברובע דרום וברובע דרום-מזרח ומפגישה לפגישה ניסינו לצמצם את הפער בין הרצוי למצוי, להתחשב בצרכים וברצונות השונים ולמקסם את התוצרים עבור המשתמשים שיודעים הכי טוב מה נכון עבורם.  יצרנו מפת ביקושים חדשה שכרוכה בתוספת משמעותית של תדירות, מסלולים וגם מיניבוסים שכונתיים שיכנסו לרחובות צרים כדי לתת רמת כיסוי גבוהה. בוועדת התחבורה שהתקיימה ב- 18.9.16 הציג ד"ר רוברט אסחק את המתודולוגיה ואת התוצרים הראשונים. כמובן שנמדד בביצוע בפועל,  ועל פיו נמשיך בדרך לשאר אזורי העיר, אבל כבר עכשיו נראה ששיתוף הפעולה בין משרד התחבורה, העירייה והתושבים, הארגונים והמפעילים יביא לתוצאות הרצויות.

מיטל להבי: הגדרנו לעצמנו בחזון העיר שאנחנו רוצים לנהל מערכת תחבורה בת קיימא, אינטגרטיבית, איכותית, שמשלבת אמצעים מכל הדרכים כדי שתושבי העיר יוכלו לוותר על רכב פרטי. בנוסף לתכנית שתוצג בפניכם אנו מקדמים גם תכנית עירונית לתחבורה בת-קיימא אשר יצאה למכרז שהסתיים ואחרי החגים נכנס לעבודה שרואה את התחבורה ובטיחות הדרכים בצורה רחבה. אנו עובדים גם על הליכה ברגל, מדברים על היפוך הפירמידה – מתן תיעדוף של הלקוח המוחלש ברחוב: הולכי רגל, אופניים, דו גלגלי, ובסוף הרכב הפרטי. אנו רואים התחלה של זה בקיצוץ תקן החניה ובמערך שיתוף רכבים – כמו התל אופן יהיה גם תל-אוטו, ועוד אמצעי התניידות נוספים בעיר. אני מודה לכל הנוכחים שהגיעו למפגש.

מיכל מילר, סגנית מנהלת אגף תנועה: תחבורה ציבורית היא מצרך בסיסי וחיוני למשתמשים. מטרות הפרויקט היא טיפול בקווים בתוך העיר, להוסיף קוים ושעות פעילות. קיימנו שולחן עגול שכל השחקנים יושבים ביחד – משרד התחבורה, העירייה, המפעילים, התושבים, הארגונים, שיטת העבודה היא שעברנו רובע רובע ויש לנו מתודולוגיה דרכה איתרנו פערים בין הרצוי למצוי, ערכנו פגישות עם התושבים וציבור המשתמשים, להם יש את הידע.
גיליתי שצריך למצוא את האיזונים העדינים, לפי צרכי התושבים עבור מקסימום משתמשים.

אירית לבהר-גבאי, מתכננת תחבורה ציבורית: יש חשיבות של העירייה לתחבורה הציבורית, זו סנונית ראשונה ויהיו עוד פעילויות של העירייה לשיפור התחבורה הציבורית יחד עם שיפור המרחב הציבורי.

ד"ר רוברט אסחאק, מנהל הפרויקט: נציג היום את ריכוז ההצעות והשינויים בקווים הקיימים והחדשים ברובעים מזרח, דרום מזרח ודרום, אלו בעצם תוצרי הביניים של העבודה שלנו.
לפעמים אנו המתכננים חושבים שאנו יותר חכמים מהתושבים, וכשזה קורה דברים לא מסתדרים. במהלך הפרויקט גיבשנו את המתודולוגיה, יש מדדים עם סרגלים מקובלים, פעלנו למצוא את החסרים ולנסות לענות עליהם. נפגשנו עם מינהלת הרובע, שהזמינו פעילים ונציגי ציבור אשר נתנו את האינפוט שלהם, מזה הוצאנו את הקווים החדשים, תגבור תדירויות, שינויי מסלולים והארכת שעות הפעילות. רוב הפעילים ידעו מראש מה הם רוצים, איזה קוים לתגבר, מה צריך לעשות. בכל רובע נפגשנו בערך 3-4 פעמים עם התושבים. הצגנו בדיקות, קיבלתי הערות, חזרתי ותכננתי, שוב קיבלתי הערות, וכך הלאה עד שהגענו לתוצר מוסכם.

בסיכום כל המספרים, יש תוספת של 513 נסיעות יומיות, מ-940 ל-1453. ותוספת של יותר מ-8,400 ק"מ יומי. ברקע הדברים חשוב שכולנו נזכור – כשאני מבקש קו אוטובוס או תגבור לקו קיים, זה דורש תשומות – כסף, קניית אוטובוס, מציאת נהגים (ויש מצוקה), ושטח למסופים עם שירותים ופינת קפה לנהגים. ככל שמוסיפים נסיעות צריך עוד שטחים גדולים יותר לתפעול. בלי פתרון של שטחים התכנית הזו היא בערבון מוגבל. בעירייה מנסים למצוא פתרונות ביחד עם משרד התחבורה שנוכח פה היום גם.

גיל יעקב, ארגון 15 דקות: מברך על הפעילות. המבחן שלנו יהיה ביישום ובהליכה לתוצאות. שיתוף הציבור מבורך, אבל בואו נרחיב אותו גם לערוצים אחרים, יש פלטפורמות באינטרנט, אין סיבה שהחומרים לא יועלו לאינטרנט, שאנשים יוכלו להגיב גם אם לא יכולים להגיע.

אסי סוזנה, משרד התחבורה: בשבילי זאת סגירת מעגל, משהו שהתחיל לפני חמש שנים ברה-ארגון הגדול, ישבנו ודיברנו וזהו תוצר. ההמלצות שלי להנהלת מנהלת תחבורה ציבורית במשרד התחבורה היא לקבל את כל מה שכתוב בתכנית כי זה השרות שהעיר זקוקה לו. רוברט אמר וצדק שאוטובוסים צריכים לעמוד איפשהו – הסיפור של המסופים הוא קריטי והתלכדות של כולם יכולה להביא לתוצאות טובות לרווחת כולם.
יש להמשיך את התכנית לכל הרובעים ולהכין תכנית מסודרת, יש מאיפה להביא תשומות. חשוב להמשיך את התהליך, הוא קריטי.

לצפייה במצגת – לחצו כאן

לצפייה בדיון: