שנה טובה, אופטימית ופורצת דרך

שנה טובה חברות וחברים, 

חגי תשרי בפתח והם מבשרים כניסתה של שנה חדשה עם אתגרים לאומיים ומקומיים ועשייה בכוחות מחודשים, לצד סיכום השנה שחלפה. 
זו היתה שנה שבה עברנו שלוש מערכות בחירות, אחת מוניציפאלית ושתיים ארציות, שנראה כי לא תמו.  
שנה שבה אנו כסיעת מרצ תל אביב – יפו קידמנו עוד סוגיות חשובות שתכליתן להמשיך ולבסס את תל אביב יפו כמעוז של קידמה, פלורליזם, שוויון, חופש וקבלת השונה וכמודל לפריצות דרך ולחדשנות ערכית וטכנולוגית.


כמחזיקת תיק התחבורה, אני נמצאת בחזית השיח שמוביל למפנה תפיסתי חשוב ביחסה של העיר והמדינה לסוגיית התחבורה ולהשפעתה על חיינו. אנו עדים לשינוי מחשבתי בקרב מקבלי ההחלטות במשרדי האוצר והתחבורה ולנכונות מצידם לתעדף תכנון, פרויקטים והשקעה בתחבורה ציבורית ובמערכות תחבורת המונים, במטרה להדביק את  הפער ארוך השנים. אך לצד האופטימיות הזהירה, הדרך עוד ארוכה ונכונו לנו שנים של אתגרים בדרכים. דבר אחד אני יכולה להבטיח לכם בלב שלם , שאמשיך למלא את מחויבותי האישית והציבורית, כדי להנהיג תחבורה בת-קיימא, ציבורית ושוויונית איכותית וטובה יותר, כמפתח לצמצום פערים, להבטחת זכות ההתניידות מיטבית לכלל תושבי השכונות ובמטרופולין.  

עם בואה של השנה החדשה אני מבקשת לברך אתכם שתהה זו עבור כל אחד ואחת מכם שנה של שלום ואחווה, שנה של צמיחה, שגשוג, בריאות ופרנסה טובה. שנה שבה נלך בדרכים טובות ונראה האחד את רעהו. שנה שבה נזכה להנהגה ראויה, שמכבדת את כל אזרחיה באשר בהם ופועלת אך למענם.
ובהשאלה מדברי שלמה המלך, שתהה זו שנה אשר "דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָשָׁלוֹם" (משלי ג', יז').

שנה טובה ומתוקה, שלכם
מיטל להבי

רב קו במוניות השירות ותחבורה בשבת
השנה יצאה לדרך הרפורמה במוניות השירות, עליה נאבקתי בוועדות הכנסת, והראשונים ליישם היו הקווים 4 ו-5 האהובים עלינו התל-אביבים. סוף סוף אושר השימוש ברב קו בקווי השירות, השירות חובר ל-movit  והמיניבוסים שודרגו לחדישים. באפריל 2020 הבאה נזכה ליישום הקווים הבאים מבת-ים, חולון וראשון לציון, במאי יופעלו קווים חדשים מרמת גן וגבעתיים דרך מזרח העיר, וכן הלאה לכל שכונות העיר ובכל חלקי הארץ.
כידוע סוגיית הסטטוס-קוו הופכת אותנו לשבויים מידי סופ"ש וחג ומעצימה את התלות ברכב פרטי. מוניות השירות יהוו ללא ספק מענה, אבל חלקי לצורכי ההתניידות בסופי שבוע, שכן הרכבת הקלה וגם הרכבת התחתית המתוכננת אינן צפויות לפתור לנו את סוגיית התחבורה בשבת.
במשך שנים נעשו ניסיונות לקדם תחבורה בשבת בין אם על ידי חברי מפלגתי מרצ בכנסת ובין אם ביוזמות פרטיות של ארגונים ורשויות, אך כל אלו נבלמו בסטטוס קוו שכופות מפלגות הימין והחרדים.
ואולם הצורך והדרישה ההולכת וגוברת לניידות בשבת היא זו שתנצח את עמדת המיעוט הדורסני. אני מבטיחה לכם, שכל זמן שאני בשליחותי הציבורית ובכל עיתוי שיעמוד בפניי – אמשיך לקדם במרץ את התחבורה בשבת לא רק בעיר אלא בכל המטרופולין. השינוי בוא יבוא – בקרוב.

"ממטרד למשאב" – מחשמלים את האוטובוסים ומשדרגים את המסופים
המעבר לתחבורה ציבורית חשמלית הוא צו השעה לטובת צמצום זיהום אוויר שמביא לתמותה של 2500 נפשות בשנה. אנו חייבים לדחוף אקטיבית לחשמול הרכבת בדיוק כפי שאנו פועלים בשיתוף עם הרכבת לשדרוג פיזי של תחנות הרכבת. אמשיך לפעול בנחישות להכנסת אוטובוסים חשמלים למערך השירות בעיר ולהקמת שנאים ועמדות לטעינת חשמל במסופים אשר אנו עמלים ממש בימים אלו על שידרוגם.
עבודות השדרוג, שניתן לראותן כיום במסוף 2000 – סבידור ובקלצ'קין מתוכננות להתבצע בכל עשרת המסופים בעיר, בהם הכרמלית, הרידינג שיכלול hub תחבורתי, עתידים ואוניברסיטה מזרח. התכנון מייצר מרחב בטוח להולכי הרגל ומאפשר שילוב בין אמצעי תחבורה שונים, במטרה להעלות את רמת השירות במסופי הנוסעים לטובת משתמשי התחבורה הציבורית.

אקו תלוש – שמים סוף לישראבלוף
לאור מצוקת החניה והגברת האכיפה על חניה שלא כחוק, גוברת הביקורת על עובדי המגזר הציבורי והעירייה בפרט על הטבת השכר של אחזקת רכב ועל הקצאת חניה לעובדים. מדובר בהמצאה ישראלית, שהומחשה במערכון של הגששים תחת הכותרת "ישראבלוף" ובפרק הו"צ בסידרה קרובים-קרובים. זוהי המצאה שמאפשרת תוספת שכר לא פנסיונית לעובדים באופן שמתמרץ בעלות על רכב ומעשיר במקביל את קופת האוצר. מיד לכשתקום ממשלה אמשיך להוביל את המאבק לשינוי שיטת התגמול בשכר באופן שיתאפשר לעובדים לוותר על הרכב ולשמור על המשכורת. זה אפשרי, בלי לגרוע אגורה מהעובד ובלי שזה יעלה שקל למעביד. על-פי המתווה שהכין עבורי עו"ד אשר חלד מוצע להמיר את תשלומי אחזקת הרכב בתשלום על הגעה ירוקה לעבודה בסכום זהה. העובד יוכל להגיע לעבודה בכל דרך שיחפוץ – תחבורה ציבורית, אופניים, carpool או הליכה ברגל, ועדיין ליהנות מתוספת השכר האמורה, והתלות בבעלות על רכב פרטי תבוטל, כמו גם חובת העירייה לספק חניה במציאות הפקוקה שלנו. עובדי המגזר הציבורי צריכים לשמש דוגמה לכלל המשק. אני ממשיכה בפניותיי לפקידי האוצר, ליו"ר ההסתדרות, לכלכלני בנק ישראל, מצפה להקמתה של ממשלה נאורה, ומאמינה שההיגיון ינצח את הקיבעון, אני בכל אופן מתחייבת לעשות כל שאפשר כדי להמיר את הישראבלוף באקו-תלוש. 

מאופנועים ועד קורקינטים, מרחיבים את שבילי האופניים וגם זהירות האכיפה מתרחבת!
רכיבת אופנועים בנתיבי תחבורה ציבורית מותרת חוקית רק בתל-אביב-יפו, במסגרת ניסוי שהובלתי יחד עם משרד התחבורה ושהוכיח כי תנועת האוטובוסים לא הואטה ובטיחות הרוכבים אף גדלה. ואולם, בהעדר תקנה ארצית, החלה משטרת ישראל דווקא עכשיו, באכיפת האיסור על רכיבה בנתיבים פלוס החדשים בכבישים הבינעירוניים. בכוונתי להתייצב בחזית המאבק לצד הרוכבים כדי לעגן את זכותם לרכב על נת"צים ולא רק בתל אביב יפו ולא באופן זמני.
הקורקינטים והאופניים – צוברים פופולריות בזכות הזמינות והיעילות שלהם במציאות של גודש בכבישים, אך הם גם מציבים בפנינו אתגרים. אנו מגבירים את קצב ביצוע שבילי האופניים ואת הפריסה בכל שכונות העיר, לעיתים למרות התנגדות תושבים ובעתיד מתכוונים לקיים דיאלוג מפרה יותר עם הקהילות בעיר. נמשיך בהליכי ההסדרה של פעילות הקורקנטים השיתופיים, נחייב חניה במתחמים מוסדרים, ונתמוך בהדרכות לרכיבה בטוחה.
בקרוב אף תוקם יחידת פיקוח ייעודית, שתכלול כ- 20 פקחים, שכל תכליתה יהיה לאכוף איסור רכיבה על המדרכות ובהתאם לכללי התעבורה. במקביל בכוונתי להמשיך ולפעול מול הכנסת כדי לחייב אופניים וקורקינטים בהתקנת מספר רישוי וכדי להרחיב את סמכויות האכיפה של הפיקוח העירוני.

לימודי תאוריה
בזכות עבודה נחושה בוועדות הכנסת הקודמת ופניותיי לשר החינוך הושתה על הרוכבים, מגיל 16, חובת לימודי תיאוריה כמינימום מיומנות הנדרשת בחוק מכל רוכב. וכך, החל משנת הלימודים הנוכחית (תש"פ) ילמדו כלל תלמידי י'  בתיכונים, חינוך תעבורתי ויבחנו במבחני תיאוריה בלא עלות. מדובר במהלך חשוב ומבורך, שמעניק לבני ובנות הנוער שלנו ידע מעשי בחוקי התנועה וכלים לנהיגה בטוחה יותר, ושיתרום בהמשך להורדת יוקר הוצאת רישיון נהיגה לצעירים בישראל.
בימים אלו אני פועלת מול כלל התיכונים בעיר להכשרת מורה לתאוריה מטעמם, כנדרש בהוראות משרד החינוך.  במקביל אני פועלת להסדרת לימודי התאוריה גם בקרב תלמידים ילדי פליטים, שבהעדר ת.ז. או אשרת שהיה, נמנעת מהם הזכות ללמוד תאוריה ככל הילדים, ונפגעת יכולתם לרכוב על כלים חשמליים, כחוק.

הפרויקט הלהט״בי הגדול בתולדות מדינת ישראל, יוצא לדרך.
שנים של ישיבות, שכנועים ותכנון הניבו את פרויקט המרכז הגאה החדש – כמעט פי שלושה מהנוכחי, בהקמתו יושקעו כ-30 מיליון שקלים על ידי עיריית תל אביב יפו, תהליך הבינוי צפוי להתחיל באפריל 2020 . המרכז החדש יתפרש על פני 2,170 מ"ר, תהליך העיצוב והתוכן שלו נעשה בשיתוף עם הקהילה והציבור בעיר. הוא יכלול 5 קומות, אודיטוריום ובו 200 מקומות ישיבה, 8 חדרי פעילות וסטודיו, מתחם רפואי, חלל ייעודי לגיל השלישי, בית קפה-מסעדה, חללי תצוגה, מרפסת הפונה אל גן מאיד ועוד. את הפרויקט החשוב הזה מוביל בנחישות כבר שנים רבות שותפי לסיעה איתי פנקס, יחד עם צוות המרכז. יותר ממשמח שהעצמת הקהילה הגאה בעיר מוצאת את ביטויה בגדילה הפיזית של המרכז הגאה המתפתח, שיאפשר לקהילה הלהט"בית ולנו לפגוש מגוון תחומי חיים תחת קורת גג אחת ולהזניק את הקהילה עוד צעד גדול קדימה.

למען הנוער, החדשנות והטכנולוגיה בעיר
עידוד לימודים טכנולוגיים בקרב נערות, קידום תוכנית "אקדמיה בתיכון" ללימודי תואר ראשון לנערות מצטיינות באוניברסיטה הפתוחה ושילוב תלמידי תיכון בפרויקט לפיתוח חשיבה יזמית ולכלים טכנולוגיים – הם רק חלק מהתוכניות שמקדמת חברתי לסיעת מרצ ת"א- יפו סיגל ויצמן, שמחזיקה את תיק הנוער, החדשנות והטכנולוגיה בעיריית תל אביב – יפו.  בתחום החדשנות והטכנולוגיה סיגל מקדמת גם קורסי מאמני חדשנות בחינוך והרצאות לקהילה על יזמות וחדשנות, דוחפת להצלחת מיזם ה- City Zone  ולכינוסן של ועדות סטארטאפים חודשיות.
פחות משנה לכהונתה וסיגל ויצמן, חברתי לסיעה, הביאה לקידום מחנות הקיץ של תנועות הנוער ובכלל זה סבסוד ילדי שכונות דרום תל אביב וילדי מבקשי המקלט בקייצת של השומר הצעיר.
לזכותה נזקפת פעילות  של כעשור במאבק לסגירת שדה התעופה דב, שהפך לבינלאומי וזאת כדי להבטיח את איכות החיים והסביבה של התושבים.
בימים אלו אנו עובדות בשיתוף פעולה לקידום תחבורה ציבורית לתיכוניים, שתבסס על מיפוי נקודות היציאה מכתובות המגורים, יעד וזמני הגעה ללימודים וצורכי הפנאי שלהם. תכנית זו היא חלק מהתפיסה שעל מערכת החינוך לעודד שימוש בחלופות נסיעה ירוקות ושילדים ונוער הם השגרירים של עתיד.

אני מודה לכל מי מכם ומכן שקוראים, משתפים ולעיתים שולחים תגובה, על האכפתיות, האמון והתמיכה שאתם מעניקים לי ומאחלת לכולנו שנה אופטימית ופורצת דרך.

אתם מוזמנים לעקוב אחרי בפייסבוקבטוויטר ובאינסטגרם וליצור איתי קשר בדוא"ל: meital_l@mail.tel-aviv.gov.il