המהפכה בתחבורה מגיעה לשבת

עיריית תל אביב, בשיתוף רשויות נוספות במטרופולין, תחל להפעיל רשת תחבורה בסופי שבוע וללא עלות

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב יפו ומחזיקת תיק התחבורה: "מדובר בצעד היסטורי וראשון מסוגו שנעשה עד היום בישראל להפעלת תחבורה בסופי שבוע כדי לתת מענה לכמיליון תושבים, שכבר לא יאלצו להיות כלואים כל סופ"ש בבתיהם בשל העדר פתרונות תחבורה".

לאחר חודשים של עבודה מאומצת, תצא בחודש הבא לדרך רשת תחבורה מטרופולינית ראשונה מסוגה, שתפעל בסופי שבוע ותכלול בשלב הראשון ארבע רשויות מרכזיות: תל אביב – יפו, רמת השרון, גבעתיים וקריית אונו.

מטרת הרשת היא לתת מענה לדרישה הציבורית ההולכת וגוברת ליצירת פתרונות התניידות בסופי השבוע, וליצור אלטרנטיבות תחבורתיות אשר יסייעו לצמצם את הצורך ברכב פרטי ויקטינו את השימוש בו.

במסגרת שיתוף הפעולה, אותו הובילה בחודשים האחרונים סגנית ראש עיריית תל אביב יפו, מיטל להבי, בגיבויו ובברכתו של ראש העיר רון חולדאי, יופעלו שבעה קווים בימי שישי (18:00-03:00) ובמהלך השבת (09:00-18:00), בתדירויות משתנות של בין 1-3 קווים בשעה.

מערך התחבורה נבנה כך שירשת את העיר בצורה מידתית, יהיה אדפטיבי ויפעל במימון הרשויות השותפות.

היום (יום ג') אישרה ועדת הכספים של עיריית תל אביב יפו הוצאה של 1.2 מיליון ₪ לשנת 2019 למימון הפרויקט, שעלותו המשוערת לשנה היא כ- 12.5 מיליון ₪, והוא צפוי להגיע לאישור מועצת העיר הקרובה.

הפעלת תחבורה בסופי שבוע אינה רק צורך אלא גם הכרח במציאות בה נדרשת חלופה לרכב הפרטי, שגורם לפקקים, אבדן שעות עבודה, זיהום אוויר ויוקר מחיה. ואולם זו ניתנת לשינוי רק אם תתקיים הפעלה רציפה של תחבורה ציבורית 24/7.

מסקר שערכה עיריית תל אביב יפו עולה 73% מתושבי העיר סבורים  כי על העירייה לממן שירות הסעות בשבת על מנת לצמצם את השימוש והבעלות על רכב פרטי. נתון זה דומה לנתונים של סקרים נוספים שנערכו בשנים האחרונות בקרב הציבור בישראל, שכ- 70% ממנו תומך בהפעלת תחבורה בסופי שבוע בערים בהן קיים רוב חילוני.

כידוע, לאחרונה יצאה לדרך הרפורמה במוניות השירות, שהחלה בקווים 4 ו-5 בתל אביב והיא צפויה להתרחב לקווים נוספים ולרשויות נוספות. קווי שירות אלו, שיפעלו 7 ימים בשבוע יספקו מענה חלקי לתחבורה בסופ"ש, ועם תחילת הפעלתם בעיר יותאמו קווי הרשת המטרופולינית ויוסתו לאזורי ביקוש חדשים. 

מיטל להבי: "עד היום היינו עדים ליוזמות פרטיות להפעלת תחבורה בסופי שבוע, שהיו לרוב לפרק זמן קצוב ולא שרדו לאורך זמן.

המהלך שלנו מהווה בשורה חשובה, משום שהוא מאגד תחתיו רשויות גדולות ומרכזיות בגוש דן שהחליטו לומר למדינה, שבהעדר החלטה ופתרונות מצידה הן ריבוניות לקבוע בשטחן מה טוב לתושבים שלהן. זו קביעה שכבר לא ניתן יהיה להתעלם ממנה או למסמס אותה בקלות, כפי שנעשה במקרים אחרים.

עוד הוסיפה להבי כי: "הפעלת מערכת תחבורה בסופי שבוע תאפשר שוויון הזדמנויות לכלל הציבור, גם למי שאין לו רכב, להתנייד גם ביום המנוחה, תוך הפיכת השבת לנגישה לכלל הציבור במטרופולין תל-אביב תחילה, תוך שנספק מענה לצורכי התניידות של נוער וצעירים לפנאי, של סטודנטים למשפחותיהם ושל תושבים לבריאות".