לכל כלי יש שם

עיריית תל אביב-יפו פועלת להסדרת מספר זיהוי לקורקינטים חשמליים שיתופיים הפועלים בעיר

עיריית תל אביב-יפו הנחתה את החברות המחזיקות בהיתר זמני להצבת קורקינטים חשמליים שיתופיים במרחב הציבורי של העיר להתקין מספר זיהוי לכל כלי המוצב על-ידן במרחב הציבורי של העיר.  בבסיס דרישה זו עומדת מטרה חשובה של  שמירת הסדר הציבורי וכן הגנה על בטיחותם של הולכי הרגל והמשתמשים בכלים אלה.

בהתאם למכתב שיצא לשלוש החברות המחזיקות בהיתר זמני, עד לתאריך 15.12.2019 עליהן להתקין מספר זיהוי לכל  אחד מהכלים אשר מוצבים על ידם במרחב הציבורי העיר. החל ממועד זה, העירייה תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה לתפיסה וסילוק כלים שיתופיים אשר ימצאו ללא מספר זיהוי ברחבי העיר.

בנוסף, ועל מנת למגר את תופעת הרכיבה על המדרכות, תאפשר העירייה לציבור הרחב לצלם באמצעות אפליקציית 106 כלים שיתופיים אשר נוסעים על המדרכות ולשלוח את התמונה, בצירוף נקודת ציון גאוגרפית וחתימת זמן למוקד העירוני. התמונות בצירוף המידע הרלוונטי יועבר בתוך 24 שעות לבעל ההיתר הזמני שהכלי שלו נמצא נוסע על המדרכה. על מנת לצלם כראוי יש לצלם ישירות מתוך אפליקציית 106. עם קבלת המידע, על בעלי ההיתר הזמני לפעול להטלת סנקציות מתאימות על משתמש הכלי. כמו כן, החל מתאריך 31.1.2020 תבקש העירייה לקבל דיווח חודשי בכל הנוגע לאופן הטיפול במקרים שהועברו לבעל ההיתר הזמני.

ההסדרה מבקשת לייצר איזון נכון בין הצורך בשמירה על הסדר במרחב הציבורי ושמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך מחד לבין הביקוש והיתרונות שבאמצעי התחבורה השיתופיים מאידך.  העירייה מאמינה, כי תוצאה מיטבית תושג באמצעות רישוי כלי רכב דו גלגליים חשמליים ואכיפה אלקטרונית כנגד רוכבים אשר אינם מצייתים לחוק. העירייה עוקבת אחר קידום הנושא ברמה הארצית על ידי משרד התחבורה.

מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה: "המדיניות העירונית היא להחזיר את המדרכות להולכי הרגל, לייצר תרבות רכיבה בטוחה, למתן ולהאט את תנועת הרכבים בעיר. כחלק מהסדרת פעילות הקורקינטים השיתופיים יצאנו למהלך שמטרתו להגביר את הבטיחות באמצעות פיקוח על רכיבה על פי חוקי התנועה, על ידי חיוב רישוי לכלים השיתופיים, במסגרת היתר ההפעלה שאנו נותנים לחברות. חובת הרישוי תושת בשלב ראשון על החברות המפעילות, במטרה להרתיע את הרוכבים שברובם הם מזדמנים מלבצע עבירות רכיבה שמסכנות את חייהם ואת חיי זולתם ולהגביר את יכולת הפיקוח שלנו על אופן הרכיבה. במקביל נמשיך לפעול מול הכנסת ומשרד התחבורה על מנת לקדם חקיקה ארצית, שתחייב את כלל האופניים והקורקינטים, פרטיים ומסחריים כאחד, בהתקנת מספר רישוי."

עיריית תל אביב-יפו פעלה ופועלת לקידום תחבורה בטוחה ויעילה בעיר כיעד אסטרטגי ראשון במעלה ומעודדת שימוש בכלי רכב אלטרנטיביים על חשבון הרכב הפרטי. עם זאת, בשל ריבוי התאונות בהן היו מעורבים רוכבי כלי רכב דו גלגליים חשמליים והולכי רגל ובהעדר אכיפה, הובילה העירייה להענקת סמכויות אכיפה נרחבות לפקחים העירוניים במסגרת חקיקה ייעודית.

במסגרת זו, החל מאמצע חודש מאי,  פועלת העירייה גם לתפיסת כלים שיתופיים שהושארו במרחב הציבורי, בניגוד לכללים שנקבעו. עד כה תפסה העירייה כ-9,000 כלים שיתופיים אשר הועמדו במרחב הציבורי בניגוד לכללים.

לכתבות בנושא:

כלכליסט: https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3773081,00.html

מאקו (חדשות 12) : https://www.mako.co.il/news-world/2019_q4/Article-a6b37275cba3e61026.htm

וואלה: https://news.walla.co.il/item/3321794

מאמר דעה בוואלה: https://cars.walla.co.il/item/3321875

102 – ראיון בתוכנית הכלכלית: http://102fm.co.il/shows/98?listen=5dc2a0ac9149d310c0791b27&b=2

ויינט: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5619555,00.html

ידיעות אחרונות: